Akadálymentesség és alkotóműhelyek

Alkotási lehetőség a makerspace-ben

A Skanzen 2019-ben csatlakozott az Erasmus+ támogatásból megvalósuló CREative MAking for Lifelong Learning (CREMA) elnevezésű projekthez. A három évig tartó nemzetközi projekt célja, hogy a múzeumokban megtalálható kulturális örökségelemek iránti érdeklődést, a kreatív alkotási és tanulási vágyat felkeltse a felnőtt látogatókban is. A résztvevő múzeumok, kulturális intézmények és alkotóműhelyek közül a Skanzen vállalta egy olyan útmutató kidolgozását, amely segítséget nyújt másoknak is abban, hogyan alakítható ki múzeumi makerspace, a gyűjteményben lévő anyagot miként használhatjuk a kreatív alkotóműhelyekben.

A múzeumok és az alkotóműhelyek a közösség minden tagját szeretnék megszólítani, éppen ezért fontos, hogy a fogyatékossággal élő emberek számára is elérhetőek legyenek.

A foglalkozásokon olyan környezetet kell teremtenünk, amely mindenki számára lehetőséget ad az önállóságra, erősíti az önbizalmat és önbecsülést.

Velük beszélj, ne róluk!  

Egy-egy helyiség akadálymentesítése során nem csupán a fizikai, hanem infokommunikációs hozzáférhetőséget is meg kell teremtenünk. Ahhoz, hogy ez a fogyatékossággal élők számára is megfelelő, igazán jól használható legyen, már a kezdetektől javasolt a fejlesztésbe bevonni, a helyszínek tesztelésre felkérni őket.

A honlapon és az egyéb kommunikációs felületeinken fontos, hogy minden általuk megszólított célcsoportnak megjelenést biztosítsunk.

Akadálymentesítsd a kommunikációd!

Az akadálymentességhez vezető első lépés a megfelelő kommunikáció. Természetes, támogató, empatikus stílusban fogalmazd meg a gondolataidat, ha fogyatékkal élőkkel, vagy róluk beszélsz.

Nyugodtan használd a hétköznapi életben bevett kifejezéseket, amikor a mindennapi tevékenységekről beszélsz: ne félj attól, hogy sétálni hívj egy kerekesszékkel közlekedőt, és nem követsz el hibát, ha egy látássérültnek azt mondod, örülsz, hogy látod. Kerüld viszont az olyan kifejezést, minthogy valaki „valamiben szenved”, mert ez rossz érzést, fájdalmat és reménytelenséget sugall. Az a szó hogy „sérült” egyszerű leírás, nem egy embercsoport megjelölése. Ha egy embercsoportról beszélsz, használd a fogyatékossággal élők,   hallás/látás/mozgás sérültek/, speciális igényűek, kifejezéseket. A legjobb, ha megkérdezed őket, ők miként neveznék magukat.

Viselkedési tanácsok

  • A fogyatékkal élővel úgy beszélj, mint bármely más emberrel.
  • Beszélj természetes hangon. Jellemző hiba az épek részéről, hogy leereszkedően, lekezelően beszélnek a fogyatékossággal élőkkel.
  • Közvetlenül a fogyatékkal élőhöz beszélj, őt szólítsd meg, akkor is, ha tolmács, vagy ápoló van vele.
  • Soha ne akard a fogyatékkal élő beszélgető partnered helyett kimondani, amit ő akar, és ne próbáld befejezni helyette a mondatát.

Érd el a célcsoportjaidat!

Keresd meg azokat a szervezeteket, amelyek révén kapcsolatba kerülhetsz fogyatékossággal élő emberekkel.

Hogyan tedd akadálymentessé a honlapod? Kínáljunk olyan beállítási lehetőségeket, amelyek közül a felhasználók kiválaszthatják a nekik legmegfelelőbbet, pl.:

  • betűméret,
  • szürkeárnyalat,
  • éles kontraszt,
  • negatív kontraszt,
  • világos/tiszta háttér,
  • linkek aláhúzása,
  • könnyen olvasható betűtípusok.

A tartalmak legyenek kompatibilisek a leggyakrabban használt képernyő olvasó szoftverekkel és nagyító programokkal, hogy a vakok, illetve gyengénlátók önállóan használhassák.

Az áttekinthető, könnyen kezelhető felület segítséget jelente mindenki, különösen a tanulási nehézségekkel élők számára. 

A videók, animációk, audio fájljok a hallássérült emberek számára is hozzáférhetőek, ha a nem-szöveges tartalmakat szövegesen is megjeleníted. Feliratozhatod, vagy leírásokkal láthatod el őket. 

Hagyj elegendő időt a tartalmak áttekintésére és elolvasására. Ha pop-up ablakokat, vagy automatikusan változó képsorokat használsz, iktass be egy visszaszámlálót, vagy egy figyelmeztetést, mielőtt lejár a megtekintési idő. Adj lehetőséget az időkeret meghosszabbítására, és újra indítására.

Audio tartalmak esetén adj lehetőséget a hang lenémításra, illetve a hangerő szabályozására.

A mozgó, hirtelen felvillanó, ütemesen villogó fények nyugtalanítók, zavarók lehetnek, és rohamot válthatnak ki a fényérzékeny epilepsziával élőknél. Ha lehet, kerüld ezeket a vibráló képeket, vagy adj lehetőséget a leállításukra, szüneteltetésükre, elrejtésükre.

Mérd fel a helyszín adottságait!

A műhely fizikai megközelíthetősége attól is függ, hogy a helyszín hol található, a település mely részén van.  Nem lehet minden útvonalat fizikailag akadálymentesíteni, adhatsz azonban infokommunikációs segítséget a megközelítéshez, világos és egyértelmű útbaigazító táblákkal, több lehetőséget kínáló útvonaltervvel, könnyen használható térképekkel.

Országonként eltérő szabályozott feltételei vannak az épített környezet – épületek, parkolók, gyalogjárók, bejáratok – akadálymentesítésének. Annak érdekében, hogy az alkotóműhelyt kerekesszékesek számára alkalmassá tedd, az adott térség minden szintjét akadálymentes útvonallal kell összekötni. Több emelet esetén liftre, vagy rámpára van szükség. Ha a terület kissé zsúfolt, hordozható vagy alakítható lépcsős rámpát is használhatsz.

Első a biztonság

Készítsd fel a kollégáidat, miként segíthetik a különböző fogyatékkal élő embereket. Mielőtt bárki használná a helyszínedet, nekik már ismerniük kell az erre vonatkozó előírásokat.

Használj jól olvasható, nagyméretű betűkkel szedett jelzéseket a tereken belül. A biztonsági szabályokról, berendezésekről a hallássérült közösség számára vizuális, a látás sérülteknek hangbemondásos instrukciók álljanak rendelkezésre. Az összes biztonságtechnikai eszköznek – tűzjelző, tűzoltó készülék – mindenki számára hozzáférhetőnek kell lennie. 

Erősen kontrasztos, kitapintható burkolatok és a falakon elhelyezett elütő színű vezető korlát-jelzések segíthetik a vakokat és gyengén látókat a helyiségben való könnyebb tájékozódásban. A lézerkések, fűrészek, és hasonló eszközök veszélyesek lehetnek, ezért a használóik számára biztosíts védőszemüvegeket és kesztyűket. Azok számára is gondoskodni kell a biztonságos használatról, akik fogyatékosságukból eredően nem tudják a hagyományos védőöltözetet viselni. (például ilyen az ujjak, a fül hiánya.)

Jó, ha az oktatóanyagok és szabályok különböző formában elérhetőek: audio anyagok a vakoknak és gyengén látóknak, szövegesek a siketeknek és hallás sérülteknek. A tanulási nehézségekkel élők számára biztosítsuk, hogy a szöveg nyelvezete ne legyen túl bonyolult.

Hogyan rendezd be a helyiséget?

A munkaterületek közti terek legyenek szélesek és akadálymentesek. Biztosíts megfelelő közlekedési útvonalat és elegendő helyet egy kerekesszékkel való megfordulásához. A munkafelületeket láthatóan jelöld ki, és tedd jól hozzáférhetővé. Ha szeretnéd megkülönböztetni az egyes munkaterületeket, akkor az asztalok szélét elláthatod elütő színű, különböző tapintási felületű jelzésekkel.

Fontos a műhely jó megvilágítása, ügyelj arra, hogy ne vetüljön árnyék semmilyen szögből a munkafelületre.

Használj mobil bútorokat, hogy a helyiség könnyen átrendezhető legyen. A görgőket fékkel kell ellátni, hogy a bútort biztonságosan fix helyzetbe tudd állítani.

A bútorok felülete tartós, jól tisztítható anyagból készüljön, praktikus, ha szárazon tisztíthatóak.

Az asztalok és a székek magassága legyen állítható. A munkapultok alatt hagyj helyet a kerekesszék számára. A munkaeszközöknek ülő helyzetből is elérhetőnek kell lenniük.

Szerszámok és egyéb eszközök

Ha az elektromos kábeleket a mennyezetre függeszted, a munkaasztalok közti térben akadálytalanul lehet közlekedni. Ügyelj a belógatott tárgyak megfelelő magasságára: legyen könnyen elérhető, de gondolni kell arra is, hogy a látássérültek ne ütközzenek bele.   

Legyen könnyen átlátható, hogy milyen szerszámokat lehet használni. Ha a fali tárolón a szerszám körvonalát jelölöd, könnyebb lesz nyomon követni, hogy melyik van épp használatban.

A gumifogantyús kéziszerszám biztonságosabb, használat közben nem csúszik. A sérüléseket elkerülendő, a fűrészek és más éles eszközök előtt legyen műanyag védőpajzs.

A 3D nyomtatók és lézervágók általában érintő képernyővel működnek. Ha legalább a fontosabb gombokat nagyméretű, vagy dombornyomású jelekkel látod el, a látássérült résztvevők is önállóan tudják őket használni.

Ajánlatos pára- és füst elszívók működtetése.

Tedd lehetővé plusz asztali lámpák és nagyítók használatát. Varrógépek esetében gondoskodj arról, hogy legyen köztük kézzel hajtható is, azok számára, akik nem képesek pedállal működtetni.

A digitális alkotóműhelyben a számítógép, laptop alapfelszerelés. Hogy ezek még inkább hozzáférhetőek legyenek, használj különböző kisegítő technológiákat – trackballt, alternatív billentyűzetet, képernyőleolvasót, beszédfelismerő szoftvert.


A cikk angol nyelven itt olvasható.

A projektről bővebb információt itt talál.

Képek forrása:

A képek a Makerspace Kft., a Maker’s Red Box tananyag fejlesztőinek budapesti műhelyében készültek.

Szerzői jogvédelem

A blogon megjelent szövegek a Szabadtéri Néprajzi Múzeum (szentendrei Skanzen), illetve a szerzők szellemi termékei. Azok bármilyen formában történő felhasználása kizárólag a forrás (“SkanzenBlog – A szentendrei Skanzen szakmai blogja / www.blog.skanzen.hu /”), valamint a szerző nevének megadásával engedélyezett.